صفحات

۱۳۸۹ مرداد ۱۰, یکشنبه

گفتگو با دختر شهيد کشيش سودمند



آرين سودمند: مسيحيان در ايران حق حمل و نگهداري کتاب انجيل را ندارند/ گفتگو با دختر زنده ياد کشيش سودمند



در روز هفدهم تير ماه سالجاري جمعي از مسيحيان در مشهد که به قصد شرکت در يک مراسم مذهبي عازم شهر بجنورد بوده اند توسط ماموران وزارت اطلاعات در اين شهر بازداشت شدند. آرين سودمند دختر زنده ياد کشيش سيد حسين سودمند که پس از انقلاب اسلامي به اتهام ارتداد در زندان اعدام شد گفتگويي را در خصوص بازداشتهاي اخير در مشهد با گزارشگر هرانا انجام داده است.


متن اين گفتگو به شرح زير است: هرانا : در روز 17 تير ماه سالجاري پانزده تن از هموطنان مسيحي در مشهد بازداشت شدند مي تونم ماجراي بازداشت اين افراد را از شما بپرسم که به چه نحوي بوده است؟ ابتدا ما هم شنيديم که پانزده نفر از هم کيشان در مشهد بازداشت شده بودند و زماني که عده اي از اين افراد بعد ها از زندان آزاد شدند اعلام کردند که يازده نفر بودند که قصد عزيمت و شرکت در يک مراسم عبادي در بجنورد را داشتند. با توجه به شواهد ماموران اطلاعات پيشتر اين افراد را زير نظر داشته است و زماني که سوار اتوبوس شده بودند تا به بجنورد بروند در مسير مشهد - بجنورد بازداشت کردند و با چشم بند و دست بند به مشهد منتقل شدند يکي از افراد بازداشتي به نام بهروز به همراه سه تن از ماموران وزارت اطلاعات در ساعت 8 شب به منزل وي مراجعه ميکنند و پس از تفتيش منزل و ضبط برخي اقلام شخصي وي را با خود به مکان نامعلومي منتقل ميکنند. هرانا: تا کنون چند نفر از اين افراد آزاد شدند و چند نفر در بازداشت بسر مي برند؟ تا کنون 8 تن از بازداشت شدگان آزاد شدند و سه تن از اين افراد در بازداشت بسر مي برند، آقايان احسان بهروز و فردي به نام رضا به همراه همسرشون ماريا ( اسم مستعار) هم اکنون در بازداشت هستند.
هرانا: کدام ارگان امنيتي مسئوليت بازداشت اين افراد را برعهده گرفته است ؟ افراد بازداشتي در دادگاه انقلاب داراي پرونده هستند و هم اکنون نيز اين افراد در بازداشت وزارت اطلاعات بسر مي برند. هرانا : آيا بازداشت شدگان تحت بدرفتاري و يا شکنجه هستند؟ بر اساس شنيده هاي ما از خانواده بازداشت شدگان بدرفتاري در معناي شکنجه فيزيکي وجود نداشته است ولي اين افراد تحت فشار قرار دارند تا نام افرادي که ايشان را به مسيحيت سوق داده اند را اعلام کنند و هم چنين از اين افراد تعهد کتبي مي خواهند تا ضمن رد دين خود از شرکت در مراسم آئين مسيحي و کليساها خودداري کنند.


هرانا : خانواده بازداشت شدگان تا کنون براي آزادي اين افراد چه اقداماتي را انجام دادند؟ خانواده بازداشت شدگان مکررا نزد قاضي پرونده مراجعه کرده اند و بازداشت شدگان نيز تماس با خانواده داشته اند، اخيرا خانواده احسان بهروز نيز موفق به ملاقات با ايشان شدند، آقاي بهروز در حين ملاقات نيز اعلام کرد که به زندان وکيل آباد منتقل شده است و هم اکنون در سلول انفرادي نگهداري مي شود.


هرانا: ما اطلاع پيدا کرديم يکي از بازداشت شدگان " سيد" هست ، آيا ممکنه بحث ارتداد در مورد ايشان پيش بيايد با توجه به اينکه پدر شما در سالهاي دور در زندان اعدام شده است و مصداقي که دادگاه ويژه روحانيت براي اعدام ايشان آورده بود "سيد" بودن پدر شما بوده است؟ در جواب بخش دوم سوال شما بايد بگم بله پدر من پس از انقلاب اسلامي در ايران تنها کسي بودند که به اتهام ارتداد و گرويدن به آئين مسيح با صدور حکم دادگاه ويژه روحانيت اعدام شدند و بعد از اعدام ايشان کسي به اين اتهام در ايران اعدام نشده است. در جواب بخش اول سوال بايد گفت که براي اين فرد دو اتهام مشخصا اعلام شده است، اولين اتهام ارتداد ايشان هست و دومين اتهام فعاليت عليه نظام، مرتد را به اين دليل اعلام کردند که ايشان سيد هستند و سيد يک مسلمان زاده اصل است و چون مسيحي شدند حکم ارتداد در مورد ايشان مصداق پيدا ميکند که حکم آن نيز در ايران اعدام است. فعاليت عليه نظام نيز شامل ايشان نمي شود يعني ايشان يا بايد اسلحه گرم با خود حمل مي کردند و يا در يک گروه سياسي عضويت داشته باشند و يا اينکه عليه نظام جمهوري اسلامي ايران فعاليتي کرده باشند در صورتي که هيچ کدام از اين موارد شامل حال ايشان نمي شود. لازم به ذکر است که تا کنون تفهيم اتهامي در خصوص ارتداد آقاي احسان بهروز انجام نگرفته است و اين اتهام فقط به صورت شفاهي در بازجويي ها اعلام شده است.


هرانا: براي ترويج آئين مسيحيت چه مشکلاتي پيش روي هموطنان مسيحي در ايران وجود دارد؟ من به عنوان يکي مسيحي زاده اگر کتاب مقدس در دست داشته باشم و در خيابان و يا در پارک کتاب مقدس بخونم و اگر آن را در دست من ببيند احکامي چون حبس در انتظار من خواهد بود. الان کتاب مقدس مسيحيان (انجيل) در هيچ جايي پيدا نمي شود{فروخته نمي شود} و وارد کردن اين کتاب از خارج از کشور به ايران ممنوع است. مسيحيان ايران نمي توانند کتاب داشته باشند و اگه داشته باشند بازداشت مي شوند و مراسم عباديشان را هم نمي تونند انجام بدهند به خصوص ما که در شهر مشهد هستيم و يا در شهرستان هاي اطراف هرانا : آيا مسيحيان فارسي زبان از داشتن کليساي ساختماني در ايران محروم هستند؟ هموطنان مسيحي در شهرستان ها از داشتن کليساي ساختماني محروم هستند ولي در تهران چند کليساي ساختماني وجود دارد که هموطناني که تمايل دارند در جلسات مذهبي اين کليساها شرکت کنند مي بايست با معرفي خود به وزارت اطلاعات اجازه حضور در مراسم مذهبي را دريافت کنند، اما اگر کسي بدون معرفي خود در اين مراسم شرکت کند در صورت شناسايي تحت فشار قرار خواهند گرفت. در شهرستان ها نيز کليساهاي ساختماني وجود ندارد و کساني که در کليساهاي خانگي مراسم مذهبي داير کنند زير نظر هستند و در بسياري مواقع اين افراد بازداشت مي شوند و يا با تهديد و تطميع اين افراد ، از گرويدن ايشان به آئين مسيحيت ممانعت به عمل مي آورند.


هرانا: آيا فعاليت هاي کليساهاي خانگي در ايران ممنوع است ؟ بله ما در شهرستان ها کليساهاي ساختماني نداريم و مجبوريم به صورت جمعيت هاي کوچک در کليساهاي خانگي مراسم هاي خودمون را برگزار کنيم و اين کليساها نيز براي ادامه فعاليت بايد خود را به وزارت اطلاعات معرفي کنند و تحت نظارت ايشان فعاليت کنند و افرادي اجازه شرکت در اين مراسم ها را دارند که مسيحي زاده باشند و يا به سن بلوغ نرسيده باشند که دين اختيار کنند و اگر کساني باشند که از اسلام به مسيحيت تغيير دين داده باشند، حق شرکت در مراسم ها را ندارند و مرتد محسوب مي شوند.


هرانا: کليساهاي خانگي وابسته به چه موسسه اي هستند آيا اين موسسات در خصوص بدرفتاري هاي صورت گرفته با اعضاي خود اقداماتي را انجام مي دهند؟ نخير اين کليساها به صورت خودجوش فعاليت مي کنند و ما درخواست داديم که کليساهاي تهران از کليساهاي خانگي در شهرستان ها حمايت کنند ولي آنها حاضر نشدند.


خبرگزاري هرانا



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر