صفحات

۱۳۸۹ مرداد ۵, سه‌شنبه

بازداشت ۱۵ تن از مسیحیان در مشهد


بازداشت ۱۵ تن از مسیحیان در مشهد


گروهی از مسیحیان ساكن مشهد روز پنجشنبه ۱۷ تیرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند كه از روند پرونده دو تن از آنان تاكنون خبری در دست نیست.


روز پنج شنبه ۱۷ تیرماه, ۱۵ تن از ايمانداران مسیحی شهرستان مشهد كه به منظور دیدار با برخی مسیحیان شهرستان بجنورد عازم آن شهر بودند، توسط نیروهای امنیتی اداره كل اطلاعات استان خراسان بازداشت شدند.

مأموران اطلاعات با آگاهی قبلی از این سفر دقایقی پس از حرکت اتوبوس آن را متوقف کرده و تنها «مسافران مسیحی» آن را با خود بردند. این گروه به مدت یک هفته تحت بازجویی و فشارهای زیادی بوده‌اند.


گزارش‌ها حاکی است كه پس از گذشت یک هفته، ۱۳ نفر از بازداشت‌شدگان به طور موقت آزاد شدند اما دو تن از آنها به نام‌های رضا (استیفان) ۴۸ ساله و احسان بهروز ۲۳ ساله همچنان در بازداشت به سر می‌برند.
احسان بهروز،‌ یکی از بازداشت‌شدگان در همان روز بازداشت حوالی ساعت ۸ شب به‌همراه سه تن از مأموران اطلاعات به محل سكونتش در خیابان نخ‌ریسی مشهد مراجعه كرده و مأموران امنیتی پس از بازرسی و تفتیش منزل وی كلیه لوازم شخصی، كامپیوتر، كتب و نشریات او را ضبط و با خود برده که از آن زمان تا کنون اطلاع دقیقی از وی در دست نیست.
آخرین اخبار درباره دو تن بازداشت شده حاکی است كه در طی این مدت بهروز تنها دوبار با خانواده خود تماس کوتاه تلفنی داشته است. احسان بهروز "دانشجو و از اعضای كلیساهای خانگی" شهرستان مشهد است.
گفته می‌شود این دو تن که همچنان در بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد به‌سر می‌برند قرار است درشعبه ۹۰۱ دادگاه انقلاب این شهرستان محاکمه شوند. تاكنون هیچ گونه خبری از تفهیم اتهام و انتخاب وكیل برای آنان نیست و مشخص نشده که این افراد تا چه زمانی باید در بازداشت به سر ببرند.


بازداشت‌ها و فشار بر مسیحیان در مشهد درحالی صورت می‌گیرد كه علی گلچین، جوان مسیحی ساكن ورامین، پس از گذشت نزدیک به ۸۰ روز همچنان در زندان اوین به سر می برد.


فشارها, قتل, آزارو اذيت, دستگيري و زنداني كردن مسیحیان, تحت رژيم جمهوري اسلامي درايران همچنان ادامه دارد. تاكنون برخی از بازداشت‌شدگان مسیحی به طور موقت و با وثیقه‌های سنگین آزاد شده، اما همچنان در انتظار روز محاكمه به سر می‌برند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر