صفحات

۱۳۹۰ اسفند ۱۱, پنجشنبه

هشدار دبیر کل حزب دمکرات مسیحی آلمان نسبت به اجرای حکم کشیش ندرخانی

هرمان گروهه، دبیر کل حزب دمکرات مسیحی آلمان خواهان همبستگی جامعه‌ی بین‌الملل با یوسف ندرخانی، کشیش ایرانی محکوم به اعدام شده است. وی نسبت به تیرگی روابط ایران و آلمان در صورت اجرای این حکم هشدار داده است.

دبیرکل حزب دمکرات مسیحی آلمان اعدام یوسف ندرخانی را به دلیل گرویدن از اسلام به مسیحیت "گامی به سوی دوران سیاه قرون وسطی" تعبیر کرده و از دولت ایران خواسته است تا با احترام گذاشتن به حقوق شهروندانش به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.

به گفته‌ی هرمان گروهه هر چند مسیحیان در ایران همواره شاهد "خشونت‌های وحشتناک" بوده‌اند اما پرونده‌ی کشیش ندرخانی نشان‌دهنده‌ی "نقض واضح و آگاهانه‌ی آزادی مذهب" است.

آقای گروهه همچنین اضافه کرده است که دولت ایران نمی‌تواند در این پرونده مدعی داشتن سیستم قضایی مستقل شود و خود را پشت این ادعا پنهان کند زیرا در موارد دیگر مشاهده می‌شود که «چگونه سیستم قضایی این کشور ابزار دست دولتمردان و تضمین سلطه‌ی آنان شده است.»

هرمان گروهه در چارچوب طرحی از سوی انجمن بین‌المللی حقوق بشر به عنوان "پدر" کشیش ندرخانی برگزیده شده و تا کنون بارها در همین زمینه با سفارت ایران در آلمان ارتباط برقرار کرده است.

دبیرکل حزب دمکرات مسیحی آلمان اجرای حکم اعدام یوسف ندرخانی را باعث بروز مشکلاتی گسترده در روابط ایران و آلمان با "سنتی دیرینه" دانسته است. او همچنین افزوده است اجرای چنین حکمی باعث تیرگی روابط دو کشور که هم‌اینک نیز «به دلیل برنامه‌های هسته‌ای، تهدیدات علیه اسرائیل و انکار هولوکاست دوران تاریکی را سپری می‌کند» خواهد شد.


 در روزهای اخیر شمار زیادی از سیاستمداران سرشناس خواهان آزادی کشیش ندرخانی شده‌اند. انجمن بین‌المللی حقوق بشر روز پنج‌شنبه (۱ مارس/۱۱ اسفند) کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به همبستگی و تلاش برای آزادی این کشیش ایرانی فراخواند. طبق آخرین آمار تا کنون ۳۴ هزار نفر در آلمان به کمپین این انجمن که برای نجات آقای ندرخانی تشکیل‌شده، پیوسته‌اند.


یوسف ندرخانی ۳۵ سال دارد و پدر دو فرزند است. او در سن ۱۹ سالگی مسیحی شده و به هنگام دستگیری کشیش یک کلیسای خانگی بوده است.
کشیش ندرخانی در مهر ماه سال ۱۳۸۸ دستگیر و در زندان رشت حبس شد. وی را به دلیل خروج از اسلام و گرویدن به مسیحیت و تبلیغ تعالیم غیراسلامی متهم به "ارتداد" و محکوم به اعدام کردند. دیوان عالی کشور حکم بدوی وی را در تابستان گذشته تایید کرد.

چند روز پیش نیز گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان، در گفت‌وگویی با یکی از روزنامه‌های این کشور گفته بود رفتاری که به خاطر آن کشیش یوسف ندرخانی نکوهش و محاکمه شده، جرم نیست بلکه «عمل به آزادی مذهب است که در ایران هم به عنوان یک اصل حقوق بین‌الملل ثبت شده است.»




دویچه وله

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر